پرورش ریزجلبک ها

پرورش ریزجلبک ها با سرعت و امگا3 بیشتر

دانشمندان نروژی متوجه شدند که می‌توان ریزجلبک‌ها را سریع‌تر و با امگا 3 بیشتری پرورش داد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که با پرورش ریزجلبک ها و باتوجه به سطوح اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها، نیاز به روغن ماهی در خوراک آبزیان می تواند به میزان زیادی کاهش یابد.

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی نروژی نوفیما با نشان دادن اینکه می توان ریزجلبک‌ها را با هدف رشد سریع‌تر و افزایش تولید امگا 3 پرورش داد، تلاش زیادی هم برای تقویت مواد غذایی ماهی داشته‌اند.

نوفیما پیشنهاد کرد این پیشرفت می تواند راه را برای تغییر در شیوه های پرورش ماهی هموار کند.

ریزجلبک‌ها مدت‌هاست که به دلیل پتانسیلشان به عنوان یک ماده غذایی با ارزش برای ماهی‌های پرورشی شناخته شده‌اند. اسیدهای چرب امگا 3 دریایی که برای تغذیه ماهی ضروری هستند، معمولاً از روغن ماهی تهیه می شوند. با این حال، یک مطالعه جدید توسط دانشمندان نوفیما نشان می دهد که ریزجلبک ها می توانند به عنوان یک جایگزین مناسب عمل کنند.

پرورش ریزجلبک ها

آنها گفتند که با پرورش ریزجلبک ها با توجه به سطوح اسیدهای چرب امگا 3، نیاز به روغن ماهی در خوراک ماهی می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

این تحقیق که به عنوان بخشی از پروژه NewTechAqua اتحادیه اروپا با همکاری دانشگاه لاس پالماس در اسپانیا و دانشگاه گنت در بلژیک انجام شد، بر روی گونه ای از ریزجلبک ها به نام seminavis robusta متمرکز شد.

هشت لاین از این گونه برای یک نسل با هم ادغام شدند و نشان داد که ژنتیک، نقش مهمی در رشد ریزجلبک‌ها و تولید امگا 3 ایفا می‌کند. ژن‌های این ریزجلبک‌ها بر 18 درصد از تولید امگا 3 تأثیر گذاشتند و وراثت‌پذیری را نشان دادند. محققان از طریق پرورش، تنها در یک نسل به افزایش 8.8 درصدی محتوای امگا 3 دست یافتند.

ریزجلبک‌ seminavis robusta

علاوه بر این، ریزجلبک ها نرخ وراثت پذیری 50 درصد را برای رشد نشان دادند که منجر به افزایش 25 درصدی رشد در هر نسل شد. به گفته نوفیما، در تئوری، می تواند به یک نرخ رشد 9 برابری در سال در 10 نسل تبدیل شود.

اگرچه این مطالعه عمدتاً از گونه‌های ریزجلبکی استفاده می‌کرد که به طور سنتی به عنوان منبع خوراک در نظر گرفته نمی‌شد، نوفیما پیشنهاد کرد که پرورش آنها می‌تواند ابزاری دگرگون‌کننده برای بالا بردن اهمیت ریزجلبک‌ها به عنوان یک ماده غذایی در آبزی‌پروری اروپا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *