لیبل گذاری غذاهای دریایی گیاهی

نظر اتحادیه اروپا در مورد لیبل گذاری غذاهای دریایی گیاهی

اتحادیه اروپا: هیچ قوانین جدیدی برای لیبل گذاری غذاهای دریایی گیاهی (Plant-Based Seafood) نیاز نیست.

اتحادیه اروپا ادعاها در مورد لیبل گذاری نامشخص جایگزین های غذاهای دریایی گیاهی (Plant-Based Seafood) را رد کرده و ادعا می کند که قوانین اتحادیه اروپا کافی است و اجرای آن بر عهده هر کشور است.

اداره کل شیلات اتحادیه اروپا (DG MARE) نگرانی های مطرح شده توسط بازار را رد کرده است.

کنسول مشاوره ای (MAC) در مورد لیبل گذاری نامشخص جایگزین‌های غذاهای دریایی گیاهی(Plant-Based Seafood) ، با تاکید مجدد بر اینکه قوانین موجود به اندازه کافی واضح است و این به کشورهای عضو آن بستگی دارد که چگونه آنها را اجرا کنند.

MAC در ابتدا در ژوئن 2021 توصیه هایی را به کمیسیون اروپا در مورد لیبل گذاری محصولات غذایی دریایی گیاهی (Plant-Based Seafood) ارائه کرد و کمیسیون به این نتیجه رسید که قوانین موجود در اواخر سال نیازی به اصلاح ندارد.

غذای دریایی گیاهی

دو سال بعد، MAC مجدداً در ماه می راجب به موارد جدید از رویه‌های لیبل‌گذاری نامشخص به کمیسیون نامه نوشت و به محصولات جدید گیاهی در هلند، اسپانیا و جمهوری چک که از نام‌ انواع غذاهای دریایی، اشاره داشتن به دریا، یا تصاویر برجسته از غذاهای دریایی وحشی روی بسته بندی استفاده می کردند، اشاره کرد.

با این حال، DG MARE یک بار دیگر حکم داد که قوانین موجود اتحادیه اروپا کافی هستند.

در این بیانیه آمده است: «این وظیفه کشورهای عضو است که قوانین اتحادیه اروپا را اجرا کنند، به ویژه برای اطمینان از اینکه مصرف کنندگان اتحادیه اروپا در معرض اطلاعات اشتباه و گمراه کننده درباره مواد غذایی قرار نگیرند. ارزیابی اینکه آیا یک اصطلاح خاص می‌تواند مصرف‌کنندگان را گمراه کند یا نه، جنبه زبانی و فرهنگی دارد و مقامات ملی بهترین موقعیت را دارند که چنین ارزیابی را با توجه به مفاد موجود در قوانین FIC انجام دهند.

به طور مشخص، طبق ماده هفت FIC، اطلاعات مواد غذایی نباید در مورد ویژگی های غذا و به ویژه ماهیت، هویت، خواص و ترکیب آن گمراه کننده باشد.

این مقاله موارد گمراه کننده در اطلاعات مواد غذایی را این‌گونه توصیف می‌کند: پیشنهاد از طریق ظاهر، نمایش به صورت عکس و تصویری، وجود یک غذا یا یک ماده خاص، بطوری که فقط یک جزء در آن وجود دارد، با یک ماده متفاوت دیگر جایگزین شده است.

با این حال، DG MARE گفت که نمونه‌های مشابهی که توسط MAC برای غذاهای دریایی گیاهی (Plant-Based Seafood)  مشخص شده‌اند، احتمالاً می‌توانند جایگزین‌هایی برای دیگر دسته‌های غذایی باشند.

DG MARE در پایان گفت: با توجه به اینکه مقررات FIC برای همه محصولات غذایی اعمال می شود، مسئولیت اجرای آنها به عهده دولت های عضو است که تصمیم بگیرند آیا موارد خاص با مفاد مقررات FIC مطابقت ندارد یا نه؟

این قوانین یک چارچوب روشن و کافی برای این ارزیابی ارائه می‌کند و بنابراین، در این مرحله نیازی به اقدامات خاص بیشتر در مورد جایگزین‌های غذاهای دریایی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *