ممنوعیت شدید ایالت متحده برای واردکنندگان غذاهای دریایی روسیه

فرصت 60 روزه ایالت متحده به واردکنندگان غذاهای دریایی روسیه برای دریافت محصول به دلیل ممنوعیت ورود غذاهای دریایی روسیه

یادداشت صادر شده توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده به یکی از بزرگترین سؤالات صنعت غذاهای دریایی در مورد دستور اجرایی جدید پاسخ می دهد.

رئیس جمهور ایالت متحده جو بایدن ممنوعیت غذاهای دریایی روسیه را گسترش داد تا محصولات صید شده در کشورهای دیگر از روز جمعه (22 دسامبر) فورا وارد شوند. با این حال، محصولات سفارش داده شده قبل از ممنوعیت، فقط 60 روز فرصت دارند تا وارد ایالات متحده شوند.

طبق گزارشات خبرگزاری ها، صبح جمعه کاخ سفید اعلام کرد که بایدن قصد دارد یک فرمان اجرایی جدید (EO) را با موضوع  ممنوع کردن غذاهای دریایی روسی که در کشورهای دیگر مانند چین فرآوری می‌شدند، امضا کند. در ادامه این خبرگزاری افزود : که این بیانیه به روز است وجو  بایدن این دستور را امضا کرده است.

ممنوعیت ورود غذاهای دریایی روسیه

سؤالات فراوانی در صنعت غذاهای دریایی درباره نحوه اجرای این دستور وجود دارد. اما یادداشتی که توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) صادر شد و خبرگزاری ها پاسخ به یکی از رایج ترین سؤالات که این دستور چه زمانی اجرا می شود؟ را منتشر کردند.

در مجوز عمومی شماره 83 که روز جمعه منتشر شد، بردلی اسمیت، مدیر OFAC تصریح کرد: (الف) به جز موارد مقرر در بند (ب) این مجوز عمومی، همه معاملات از تاریخ 22 دسامبر 2023 ممنوع اعلام شده اند. مطابق با بخش (B)(i)(a)1 دستور اجرایی 14068(EO)، که توسط EO (ممنوعیت های مربوط به واردات دسته های خاص از ماهی، غذاهای دریایی و فرآورده های آن) از تاریخ 22 دسامبر 2023 اصلاح شد، معمولا عملی خواهند شد و برای واردات محصولات مشتقات غذاهای دریایی به ایالات متحده ضروری است، بر اساس قراردادهای کتبی یا توافق نامه های کتبی منعقد شده قبل از ساعت 12:01 صبح روز 22 دسامبر 2023 مجاز به دریافت محصولات می باشند.

NFI موافق نیست

چند تن از مدیران غذاهای دریایی جمعه به خبرگزاری گفتند که آنها از گسترش مجوز قبلی که توسط بایدن که در 11 مارس 2022 امضا شد و در 23 ژوئن 2022 به عنوان پاسخی به حمله روسیه به اوکراین اجرایی شد، متحیر شدند. و این ضربه شدیدی به بسیاری از واردکنندگان آمریکایی وارد کرد.

پیش از این، روسیه هشتمین منبع بزرگ تامین کننده غذاهای دریایی ایالات متحده بود که با واردات 48867 تن به ارزش 1.2 میلیارد دلار در سال 2021، نسبت به سال گذشته 34 درصد افزایش داشته است. صادرات غذاهای دریایی روسیه به ایالات متحده در سال 2021 تقریباً 80 مورد را شامل می شد، اما با ارزش ترین آنها خرچنگ برفی منجمد که به مقدار 18799 تن به ارزش 509.2 میلیون دلار و شاه خرچنگ قرمز یخ زده به مقدار 8486 تن به ارزش 419.7 میلیون دلار بودند.

با این حال، به گفته منتقدان این بحران ناشی ازین تغییر سیاست و ممنوعیت قبلی، روزنه بزرگی را برای سو استفاده روس ها باز کرد.

مقدار قابل توجهی از غذاهای دریایی وارداتی توسط ایالات متحده – از جمله پولاک آلاسکا، ماهی سالمون صید شده وحشی و ماهی کاد – در روسیه برداشت می شود، اما از کشورهای دیگر، از جمله چین، وارد شده است. با توجه به قوانین مربوط به لیبل گذاری کشور مبدأ، به آن اجازه ورود به ایالات متحده را داد.

برخی در صنعت غذاهای دریایی از این اقدام بایدن خوشحال می شوند.

موسسه بازاریابی غذاهای دریایی آلاسکا (ASMI) از دولت به همراه هر سه عضو هیأت آلاسکا که در کنگره برای ایجاد تغییر تلاش کردند، از جمله سناتورهای آمریکایی لیزا مورکوفسکی و دن سالیوان و نماینده مری پلتولا، تشکر کرد.

ASMI گفت: «این اقدام زمینه را هموار می‌کند و به صنعت ماهیگیری آلاسکا اجازه می‌دهد تا در زمانی که بیشتر به آن نیاز است در بازار ایالات متحده رقابت کند.»

پلتولا بخشی از یک گروه بزرگ 38 نفره و دو گروه از قانون گذاران آمریکایی بود تا بایدن را برای گسترش ممنوعیت غذاهای دریایی روسیه تحت فشار قرار دهند. طبق گزارش کمیسیون تجارت بین‌الملل، ایالات متحده در سال 2022 300 میلیون دلار ماهی سالمون و گرده را از چین وارد کرد – برخی از آنها در ایالات متحده صید شده و در چین مجدداً فرآوری شده‌اند، اما احتمال اکثر آنها متعلق به روسیه هستند.

او نیز بیانیه ای صادر کرد

او گفت: من نمی توانم به اندازه کافی بر اهمیت حفاظت از اقیانوس آرام شمالی و تضمین شرایط اقتصادی ماهیگیران آلاسکا تاکید کنم.  ما نباید چشمان خود را بر تهدید هشداردهنده‌ای که برای ماهیگیران محلی و اکوسیستم دریایی توسط کشتی های ماهیگیری خارجی که تحت نظارت نیستند ایجاد می شود ببندیم. امروز، ما به یک نقطه عطف بزرگ در سیاست‌گذاری حمایت از ماهی دست یافته‌ایم و با استفاده از ابزارهای لازم و ضروری از منافع خود محافظت کرده ایم. و تمرین های ماهیگیری پایدار را ترویج داده ایم.

با این حال، همه موافق اقدامات دولت نیستند. مؤسسه ملی شیلات (NFI)، که نماینده تعداد زیادی از واردکنندگان، پرورش دهندگان و عمده‌فروشان غذاهای دریایی ایالات متحده است، روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرد که نشان می‌دهد رویکرد بهتری در دسترس است.

NFI گفت: عواقب ناخواسته این تلاش به احتمال زیاد شامل اخراج کارکنان خواهد بود. اجازه دهید واضح بگوییم، اکنون مشاغل مرتبط به فرآوری غذاهای دریایی در آمریکا در خطر است. این یک اقدام تاسف بار بود که چند ماه پیش پیشنهادی ارائه شد که مطابق با سیاست های اتحادیه اروپا و بریتانیا، تعرفه گمرکی بر این محصولات اعمال می کرد. این تعرفه ها در آن زمان بودجه کمک های امدادی اوکراین را تامین می کرد. و در عین حال مواد خام را برای مشاغل مرتبط به فرآوری غذاهای دریایی آمریکایی نگه داشت. فرصتی برای مجازات روسیه و حمایت از اوکراین بصورت همزمان و بدون هزینه‌ برای مشاغل مهم آمریکا از دست رفت.

برای دگرگونی آماده شوید

طبق گزارشات، سوالات مشابهی در مورد اینکه ممنوعیت اولیه بایدن برای واردات غذاهای دریایی روسیه با چه سرعتی باید اجرایی شود وجود داشت.

OFAC، در دستور 11 مارس خود، به گمرک ها و حفاظت از مرزهای ایالات متحده (CBP) دستور داد که به کانتینرهای غذاهای دریایی روسیه را بعد از 12:01 صبح به وقت روزانه شرقی ( یک استاندارد زمانی است که در مناطقی مانند شرق ایالات متحده و کانادا و در دوره تابستان به کار می‌رود. در این دوره زمانی، ساعت به یک ساعت جلوتر از زمان استاندارد (Eastern Standard Time) تنظیم می‌شود، در تاریخ 25 مارس 2022 (یعنی تنها دو هفته بعد از تاریخ EO) اجازه ورود ندهد – سپس دولت دستورات خود را اصلاح کرد تا بیش از سه ماه به واردکنندگان غذاهای دریایی فرصت دهد.

ممنوعیت آمریکا برای ورود غذای دریایی روسیه

برخی ازین حرکت و جابجایی بعدا انتقاد کردند ، زیرا منجر به ورود محصولات روسی به ایالات متحده شد. طبق گزارشات، در مجموع، ایالات متحده در شش ماهه اول سال 2022، 23141 تن غذای دریایی به ارزش 915.4 میلیون دلار از روسیه وارد کرد که 10 درصد از نظر حجم بیشتر و 86 درصد از نظر ارزش بیشتر از شش ماهه اول سال 2021 است.

روسیه افزایش ممنوعیت را رد می کند

دو گروه از صنعت غذای دریایی روسیه روز جمعه در مورد تأثیر احتمالی افزایش ممنوعیت توسط ایالات متحده باهم اختلاف نظر داشتند.

الکساندر فومین، مدیر اجرایی انجمن تجاری و بازرگانی روسیه در بازار ماهیگیری، گفت که بعید است آنها هیچ عکس العمل و پیامد مستقیمی برای بخش غذاهای دریایی روسیه داشته باشند. او به روزنامه کامرسانت، یک روزنامه تجاری است گفت، با این حال، ممکن است بر صادرات غذاهای دریایی روسیه به چین تأثیر منفی بگذارد.

فومین معتقد نیست که این تغییر ضربه ای واقعی به صادرات ماهی سالمون، ماهی کاد و پولاک روسیه خواهد بود، این امید که محصولات خرچنگ روسی فرآوری شده در چین بیشتر وارد آمریکا می شوند، از بین رفته است. او گفت که گسترش این ممنوعیت می تواند منجر به کاهش حجم صادرات خرچنگ به چین و همچنین کاهش بیشتر قیمت ها شود.

تجارت غذاهای دریایی روسیه با چین در 11 ماهه اول سال 2023 به 1.1 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 94 درصد افزایش داشته است. چین نزدیک به 2.3 میلیارد دلار هزینه کرده است که 31 درصد بیشتر از دوره 11 ماهه قبلی است. صادرات روسیه به چین از 1 میلیون تن را رد کرد، که به میزان 102 درصد رشد داشت و از 2 میلیارد دلار، به میزان 38 درصد افزایش یافت.

در همین حال، گروه صنعتی دیگری به نام انجمن شیلات روسیه (که با نام اختصاری روسی VARPE شناخته می شود)، نسبت به ممنوعیت ها واکنشی نشان نداد. ژرمن زورف، رئیس VARPE روز جمعه به خبرنگاران در مسکو گفت، محدودیت‌های جدید برای بازار غذاهای دریایی داخلی ایالات متحده در شرایط کمبود عرضه محصولات خرچنگ و ماهی ناراحت کننده است. او گفت که این ممنوعیت ها روی ماهیگیران روسی تاثیری ندارد و تنها بر مصرف کنندگان آمریکایی تأثیر خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *