ترئونین

ترئونین چیست | ترئونین در جیره طیور | ترئونین در تغذیه طیور

ال ترئونین (L-Threonine) یکی از اسیدهای آمینه ضروری برای طیور است که نقش های حیاتی در رشد، عملکرد و سلامت آنها ایفا می کند. (به اسیدهای آمینه‌ای ضروری گفته می شود که بطور طبیعی در بدن ساخته نمی شوند یا مقدار آن به قدری نیست که برطرف کننده نیاز بدن باشد)

ترئونین به طور طبیعی در منابعی از جمله گندم و کنجاله سویا یافت می شود. البته برای تأمین میزان مناسب ترئونین در تغذیه طیور، می توان آن را بصورت مکمل به جیره اضافه کرد.

اسید آمینه ترئونین در جیره طیور بعد از لیزین و متیونین سومین محدودکننده محسوب می شود.

طبق تحقیقات نیاز طیور به ترئونین در مقایسه با متیونین و لیزین کمتر است اما کمبود ترئونین در جیره طیور موجب کاهش کارایی سایر اسیدهای آمینه همچون متیونین، سیستئین و لیزین می شود.

ترئونین دگوسا

نقش اسید آمینه ترئونین در تغذیه طیور

ترئونین به عنوان یکی از افزودنی های خوارک نقش بسزایی در جذب مواد مغذی در طیور دارد. اگر پرنده ای از ناحیه روده آسیب دیده باشد، اضافه کردن این مکمل به جیره، به پرنده کمک می کند تا جذب غذای مصرفی خود را افزایش دهد و رشد بهتری داشته باشد. در نتیجه برای حفظ التهاب روده و جذب مواد مغذی ضروری است.

استفاده از ترئونین در تغذیه طیور می تواند سطح پروتئین خام را کاهش دهد که در نتیجه منجر به کاهش هزینه نهایی جیره و همچنین کاهش بار متابولیکی به طیور می شود.

این اسید آمینه می تواند به تولید آنتی بادی ها و سایر سلول های ایمنی که از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کنند، کمک کند.

آمینو اسید ترئونین در طیور در ساخت و حفظ بافت های بدن، از جمله عضلات، استخوان ها و پوست موثر است. این اسید آمینه همچنین در تشکیل کلاژن، پروتئینی که به استحکام و انعطاف پذیری بافت ها کمک می کند، نقش دارد. علاوه بر این برای تولید الاستین، پروتئینی که به خاصیت ارتجاعی پوست، رگ ها و سایر بافت ها کمک می کند، ضروری است.

همچنین این اسید آمینه غده هیپوفیز را برای تولید هورمون رشد تحریک می کند، که به افزایش فعالیت تیروئید و تولید هورمون کمک می کند و در نتیجه رشد طیور را بهبود می بخشد.

کمبود ترئونین در طیور

کمبود ترئونین در طیور تخم گذار موجب کاهش نرخ تخم گذرای، کاهش جرم و وزن تخم مرغ و افزایش ضریب تبدیل خوراک می شود. استفاده ازین افزودنی موجب بهینه شدن تولید تخم مرغ می گردد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که اگر در هر ۱ کیلوگرم از جیره مرغ تخم گذار، میزان این اسیدآمینه کمتر از ۲/۴ گرم باشد، کاهش اشتهای طیور را در پی دارد.

کمبود این افزودنی در پرندگان گوشتی، موجب کاهش سرعت رشد، کاهش مصرف خوراک و کاهش کیفیت لاشه می شود.

ساختار مولکولی Threonine به صورت زیر می‌باشد:

ترئونین ساختار

مزایا استفاده از ترئونین در جیره طیور

  • نقش کلیدی در ساخت پروتئین
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • کمک به ساخت و رشد پر
  • رشد بهتر پرزهای روده
  • موثر در تولید مثل
  • افزایش وزن بدن
  • موثر در متابولسیم چربی
  • بهبود ضریب تبدیل خوراک
  • کمک به سنتز گلایسین و سرین

شرکت فراگامان هزاره سوم وارد کننده تخصصی انواع افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان می‌باشد.

برای استعلام قیمت ترئونین از طریق صفحه تماس با ما با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *