مونو کلسیم فسفات

مونو کلسیم فسفات چیست؟ | کاربرد مونو کلسیم فسفات در طیور

مونو کلسیم فسفات (Monocalcium Phosphate) با فرمول شیمیایی CaH۴P۲O۸، یکی از مهمترین مکمل های معدنی در تغذیه طیور است. اغلب به شکل مونوهیدرات و بصورت جامد بی رنگ یافت می شود و از واکنش ترکیبات کلسیم (معمولا کلسیم هیدروکسید یا کلسیم کربنات) با اسید فسفریک تولید می شود.

مونو کلسیم فسفات نقشی اساسی در تامین فسفر و کلسیم ایفا می‌کند و به عنوان یک منبع قابل جذب برای رشد و عملکرد مناسب طیور مفید است. حلالیت بالای این ترکیب، جذب دو عنصر کلسیم و فسفر را توسط بدن طیور به طور قابل توجهی افزایش می دهد و در نتیجه، فسفر و کلسیم موجود در آن به طور موثرتری مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین کاربرد مونو کلسیم فسفات در طیور، تقویت ساختار استخوان‌ها است. کلسیم و فسفر دو عنصر اساسی برای استحکام و سلامت استخوان‌های طیور هستند. بنابراین با تأمین کلسیم و فسفر مورد نیاز، مونو کلسیم فسفات می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از مشکلات مربوط به کمبود این عناصر کمک کند.

مونوکلسیم فسفات نقش بسزایی در تقویت ساختار پوست و پر طیور دارد. کلسیم و فسفر به عنوان عناصر اساسی در ساختار پوست و پر طیور تأثیر گذارند. در نتیجه با استفاده از این ترکیب، می‌توان به تقویت و بهبود پوست و پر طیور کمک کرد.

مونو کلسیم فسفات طیور وستا

نقش مونو کلسیم فسفات در طیور

مونو کلسیم فسفات در تعذیه طیور موجب رشد عضلات می شود. فسفر به عنوان یک عنصر اساسی در ساختار عضلات نقش دارد و این ترکیب می‌تواند منبع قابل جذب فسفر برای طیور باشد. در نتیجه با تسهیل رشد و توسعه عضلات، این ترکیب معدنی می‌تواند به بهبود عملکرد فیزیکی و تولیدی طیور کمک بسزایی کند.

از دیگر مزایا این ترکیب می توان به فعالیت سلولی و متابولیسم نیز اشاره کرد. فسفر یکی از عناصر ضروری برای فعالیت سلولی و تولید انرژی است. با تأمین فسفر به میزان کافی، monocalcium phosphate می‌تواند بهبود عملکرد متابولیکی و فعالیت سلولی در طیور را تضمین کند.

مونوکلسیم فسفات در خوراک طیور می تواند به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها استفاده شود و به کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند. اما توجه داشته باشید جایگزینی کامل آنتی بیوتیک ها با MCP امکان پذیر نیست.

علاوه بر این به عنوان یک مهارکننده کپک عمل می کند و می تواند به عنوان یک عامل حفظ خوراک استفاده شود و ارزش غذایی گوشت، شیر را بهبود می بخشد. علاوه بر این تعداد موجودات باکتریایی و قارچی را کاهش داده و از تولید آنها جلوگیری می کند.

کمبود کلسیم در جیره غذایی می‌تواند منجر به بروز مشکلات هایپوکلسمی در طیور شود. استفاده از MCP می‌تواند کمک کند تا کلسیم کافی در جیره موجود باشد و مشکلات هایپوکلسمی را کاهش دهد.

تفاوت مونو کلسیم فسفات با دی کلسیم فسفات چیست؟

هر دو به عنوان منبع فسفر و کلسیم برای سلامت و عملکرد حیوانات استفاده می شوند. با این حال، مهم ترین تفاوت مونو کلسیم فسفات با دی کلسیم فسفات در این است که دی کلسیم فسفات یک آنیون HPO4۲ در هر مولکول خود دارد ولی مونو کلسیم فسفات دو آنیون HPO4۲ در هر مولکول خود دارد.

MCP به راحتی در آب حل می شود و اسیدیته ملایمی ایجاد می کند در حالی که DCP به سختی در آب حل می شود و خنثی است.

انتخاب نوع مناسب به سن، نژاد، نیازهای تغذیه ای و نوع حیوان بستگی دارد. بنابراین، MCP برای حیواناتی که به فسفر و کلسیم بیشتری نیاز دارند و یا در مراحل ابتدایی رشد هستند، مانند جوجه ها و پرندگان تخمگذار، مناسب تر است. DCP برای حیوانات بالغ و نشخوارکنندگان، مانند گاو، گوسفند و بز، به دلیل قیمت مناسب و طعم بهتر، گزینه بهتری است.

مزایا مونو کلسیم فسفات در طیور

  • افزایش اشتها
  • تنظیم کننده pH دستگاه گوارش
  • قابلیت هضم بالا
  • دارای خاصیت ضد میکروبی
  • بهبود کیفیت کلی تخم مرغ
  • کاهش هزینه خوراک
  • افزایش جذب فسفر و کلسیم
  • بهبود ضریب تبدیل خوراک
  • افزایش تولید و تخمگذاری
  • کاهش شکستگی تخم مرغ

ساختار مولکولی Monocalcium Phosphate به صورت زیر می‌باشد:

ساختار مونو کلسیم فسفات

شرکت فراگامان هزاره سوم وارد کننده تخصصی انواع افزودنی های خوراک دام، طیور و آبزیان می‌باشد.

برای استعلام قیمت مونو کلسیم فسفات از طریق صفحه تماس با ما با واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *